SLO

SLO is het nationale expertisecentrum op het gebied van leerplanontwikkeling. Zij ontwikkelen en toetsen leerplannen voor het funderend onderwijs in Nederland. Met een unieke focus op de ontwikkeling van het curriculum in het primair, speciaal en voortgezet onderwijs in Nederland zorgen zij voor het fundament voor goed onderwijs in Nederland. Om in kaart te brengen of hun inspanningen voor het programma actualisatie op hun domeinen goed worden gebruikt, hebben we hen geholpen met een efficiënt werkend Tag Management systeem waarmee we in kaart brengen hoe en hoeveel hun domeinen worden gebruikt. Lees hieronder verder hoe wij dit hebben geïmplementeerd.

De uitdaging

Voor dit programma van SLO is het essentieel dat zij op hun domeinen de juiste informatie aanbieden aan de bezoekers. Maar wat is de juiste informatie? Hoe toets en meet je dit? Hiervoor zijn wij vanaf het begin af aan in gesprek geweest met de betreffende medewerkers van SLO, om uit te vragen welke zaken zij meetbaar willen hebben. De complexiteit kwam hem vooral te liggen in het feit dat het programma behoefte had aan individuele properties per kennisdomein, maar ook aan één overkoepelende property om de statistieken te meten voor al hun kennisdomeinen gezamenlijk. Daarnaast was de wens dat er voor elke individuele property eenvoudig inzichten konden worden ingezien in een toegankelijke rapportagevorm.

De oplossing

Met behulp van Google Tag Manager zijn wij allereerst aan de slag gegaan met het schaalbaar maken van de dataverzameling. Dat wil zeggen, wij hebben middels (regex) look-up tabellen condities gemaakt waarbij wordt gekeken aan de hand van de huidige pagina-url naar welke property de data moet worden gestuurd. Hierdoor hoef je niet voor elke property/kennisdomein een aparte Tag Management implementatie op te zetten, en hoef je indien je in de toekomst aanvullende gebeurtenissen inzichtelijk wilt maken deze niet per kennisdomein een X aantal keer toe te voegen. Daarnaast hebben wij voor de rapportages gezorgd door middel van een aangepast rapport in elke individuele property.

De winst

Door de efficiënte inrichting van de Tag Management oplossing hebben we ervoor gezorgd dat alle gebeurtenissen op een consistente wijze worden gemeten in elke individuele property. Daarnaast is het schaalbaar geworden om nieuwe gebeurtenissen ook inzichtelijk te maken. Tenslotte is het door de inrichting ook eenvoudiger geworden om nieuwe kennisdomeinen toe te voegen om ook meetbaar te maken. Voor de rapportage is gekozen om aangepaste rapporten voor nu in GA4 te maken. Ook heeft SLO de mogelijkheid om in de toekomst ook hun data te visualiseren in een dashboard.

Benieuwd hoe we jou kunnen helpen?

Kom gerust langs voor een (sterk) kopje koffie. Dan bespreken we samen jullie uitdagingen en bekijken we hoe we jullie hier bij kunnen helpen!