Een datagedreven cultuur ontwikkelen

Data kan gebruikt worden voor verschillende doelen. Zo kan beschrijvende data jullie helpen begrijpen waarom een bepaald proces niet soepel loopt. Of diagnostische data, dat jullie inzicht geeft in hoe een situatie is ontstaan. Data kan ook een voorspellende rol hebben: wat gaat er gebeuren als we dit op deze manier (blijven) doen. En data kan concrete pijlers bieden die jullie helpen keuzes te maken. Reden genoeg dus om data voor je te laten werken.

Toch zien we dat in Nederland slechts 40% van de organisaties echt gericht stuurt op hun data. Daar valt dus zeker winst te behalen. Bij 92% van die datagedreven bedrijven zijn de medewerkers betrokken bij de keuzes (Capgemini, 2020). Om een succesvolle switch naar data te maken, is het dus essentieel om je interne cultuur hierin mee te nemen. Zodat iedereen vertrouwd op de data die voorhanden is en ze weten hoe (en waarom) jullie met data werken.

Kenmerken van een datagedreven organisatie

Om datagedreven te werken, gaan we voor een transformatie op drie vlakken; cultuur, organisatie en technologie. Samen noemen we dit de digitale transformatie. Een fundamenteel andere kijk op klantervaringen, bedrijfsmodellen en processen. En: boordevol voordelen voor jullie organisatie:

  • Een betere samenwerking tussen marketing, sales en data, waardoor de klantervaring verbeterd wordt.
  • Power to het personeel: jullie medewerkers kennen en gebruiken krachtige tools en data, wat jullie organisatie wendbaarder maakt.
  • Een gemoderniseerde IT-infrastructuur zorgt ervoor dat de data veilig wordt opgeslagen en beschikbaar is voor de juiste mensen. De onderliggende processen kloppen als een bus.

Uitdagingen op weg naar datagedrevenheid:

  • Keuzes worden nog (te) veel gemaakt op basis van ervaring of onvolledige data.
  • Er wordt gewerkt op ‘eilandjes’, waardoor er niet als één team wordt besloten.
  • De overgang van marketing naar sales verloopt niet vlekkeloos.

Zo pakt BlueTree het aan:

  1. Verzamelen & koppelen
  2. Analyse & visualisatie
  3. Data & strategie
  4. Implementatie & bijsturing

Met onze aanpak zorgen we ervoor dat beschikbare data binnen jullie bedrijf beter wordt benut omdat het duidelijk is waarom dat zo belangrijk is. Het is voor iedereen helder wat de rol van data is, hoe je het inzet en welke resultaten haalbaar zijn. Beslissingen worden genomen vanuit kennis in plaats van gevoel. En dankzij de stevige strategie gaat jullie organisatie gedreven aan de slag met data.

Meer over sales & marketing samenwerking?

Benieuwd hoe jullie bedrijf stappen kan maken en punt voor punt kan toewerken naar een slimmere organisatie?

Neem contact op
Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico