Samenwerking tussen sales & marketing

Hoe meer leads, hoe beter. Dat is vaak de slogan van een salesafdeling. Meer leads die kunnen worden opgevolgd, zodat jullie organisatie kan doorgroeien. Hiervoor wordt vaak deels een beroep gedaan op de marketingafdeling, die de leads doorspeelt. In de praktijk zien we echter vaak dat die twee disciplines een stuk uit elkaar liggen. Ze zijn druk met hun eigen werk en handelen volgens eigen KPI’s. Toch is die samenwerking cruciaal voor jullie bedrijf: uit onderzoek blijkt dat 87% van de top-presterende bedrijven aangeeft dat hun sales-marketingsamenwerking erg goed is (LinkedIn, 2020). 60% gelooft dat een slechte afstemming zorgt voor een negatiever financieel resultaat. Een ander onderzoekt (InsideView, 2018) ondersteunt dit: 43% van de salespersonen zegt dat gedeelde data de grootste uitdaging is. Deze cijfers samen laten het zien: de sales-marketingsamenwerking is een kans die we niet kunnen laten liggen.

Kernmerken van een datagedreven organisatie

Jullie organisatie wil natuurlijk een zo compleet mogelijk beeld vormen van jullie topklanten, jullie accounts. Op basis van goed gevulde profielen kan namelijk een gerichte strategie uitgedacht en uitgevoerd worden. Hoe jullie die profielen vullen? Jep, met data. Dat is een gezamenlijke inspanning van sales & marketing en levert voor hen beiden wat op: ze snappen beter wat hun doelgroep nodig heeft. Om dat dataplaatje compleet te krijgen, dienen alle systemen gekoppeld te worden, zodat er een plek is waar alle data samenkomt. Eén basis waarmee jullie sales- en marketingteams kunnen werken.

Uitdagingen op weg naar datagedrevenheid

  • Alle klanten krijgen dezelfde uitingen te zien, ook al is het niet altijd relevant.
  • Er is geen onderlinge feedback tussen sales en marketing.
  • De beperkingen van de IT-infrastructuur bepalen wat er kan (en vooral: wat niet).

Zo pakt BlueTree het aan:

  1. Verzamelen & koppelen
  2. Analyse & visualisatie
  3. Data & strategie
  4. Implementatie & bijsturing

We creëren een gezamenlijk doel voor sales & marketing: door samen te werken behalen zij namelijk het allerbeste resultaat. Iedereen heeft dezelfde belangen en gaat ervoor. Zo ontstaat er een betere onderlinge samenwerking, met gelukkigere klanten en betere bedrijfsresultaten tot gevolg.

Meer over sales & marketing samenwerking?

Benieuwd hoe jullie bedrijf stappen kan maken en punt voor punt kan toewerken naar een slimmere organisatie?

Neem contact op
Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico