Het verzamelen van data van websitebezoekers wordt steeds moeilijker door de toenemende bewustwording rondom tracking. Mensen maken steeds vaker gebruik van adblockers, wijzen third-party cookies af en updates van besturingssystemen zoals iOS 14.5 zorgen ervoor dat gebruikers vooraf kunnen aangeven of zij cookies willen accepteren. Dit kan ervoor zorgen dat je minder data verzamelt dan je zou willen. Gelukkig is er een oplossing: Juku, de server-sided tracking oplossing van BlueTree.
Het verzamelen van minder data is niet wenselijk, omdat data de basis is voor het sturen van jouw marketinginspanningen. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat je deze data zelf gebruikt voor eigen analyses, maar ook voor het trainen van de algoritmes van advertentieplatformen als Google en Meta.
Traditioneel wordt data vaak verzameld via Google Tag Manager (GTM) en vervolgens doorgestuurd naar het relevante platform. Deze methode wordt ook wel Client Side tracking genoemd. Het nadeel hiervan is dat alle data ongefilterd wordt doorgestuurd, waardoor je geen controle hebt over je datastroom. Daarnaast hebben alle platformen hun eigen JavaScript library, wat zorgt voor een trage website.
Met Juku kun je gebruik maken van Server Side tracking. Hierbij wordt de data nog steeds verzameld via Google Tag Manager, maar wordt het eerst opgehaald door je data server met Server Side Google Tag Manager. Hierna wordt het doorgestuurd naar de betreffende marketingplatformen naar keuze.
Bij Server Side tracking heb je de mogelijkheid om de data te filteren en verrijken voordat het wordt doorgestuurd en om één inkomende datastroom te gebruiken voor meerdere uitgaande datastromen. Bijvoorbeeld, GA4 wordt gebruikt als inkomende datastroom voor zowel GA4, Meta (Facebook) Ads en Google Ads.
Gebruikers doen verzoeken via het internet aan de dataserver(s), bijvoorbeeld paginaweergaven, klikken op bepaalde buttons en e-commerce interacties zoals aankopen of toevoegen van producten aan winkelwagens. Deze verzoeken zijn de hits die geregistreerd worden door Google Tag Manager en vervolgens worden afgevangen door onze dataservers van Juku via Google Tag Manager Server Side.
Op basis van jouw configuratie in Google Tag Manager Server Side worden deze verzoeken doorgestuurd vanaf deze dataservers naar andere platformen, zoals GA4, Meta en Google Ads.
Middels een load balancer worden deze verzoeken verdeeld onder een aantal dataservers. De load balancer zorgt ervoor dat je data altijd aankomt, omdat een andere dataserver het werk overneemt wanneer een dataserver down is.
Juku biedt veel voordelen op verschillende fronten ten opzichte van client-side tracking, namelijk:
1. Verzamel meer data: Met de server-sided tracking oplossing van Juku realiseren we een stijging van bijna 20% in gemeten hits/ gebeurtenissen ten opzichte van standaard client-sided tracking.
2. Controle over je data: Met Juku krijg je een tussenstation waarop je je data eerst verzamelt voordat je het doorstuurt. Hierdoor krijg je zelf de controle terug en kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om privacygevoelige data niet door te sturen.
3. Voorbereid op de toekomst: Safari, Firefox en andere browsers hanteren al het standaard opt-out principe voor third-party marketingcookies. Chrome zal deze cookies ook gaan uitfaseren in 2024. Door de Server Sided tracking oplossing van Juku te gebruiken ben je hier goed op voorbereid!
4. Goedkoper dan Google Cloud Platform: Bij Juku gebruiken we eigen dataservers waardoor wij tot wel 6x goedkoper kunnen zijn dan het alternatief Google Cloud Platform!
5. Conversion API's gebruiken: Je dataverzameling wordt verplaatst van client-side naar server-side waardoor je de conversion API's van bijvoorbeeld Meta, Pinterest en andere advertentieplatformen kunt gebruiken. Hierdoor wordt je dataverzameling nog accurater en kan je nog beter jouw prestaties optimaliseren!
6. Verbeterde laadsnelheid van je website: In de oude situatie gebruikten alle advertentieplatformen hun eigen JavaScript library, waardoor de laadtijd van de website erg vertraagde. Bij server-side tacking heb je maar één Javalibrary, omdat een gecentraliseerde datastroom is. Dit versnelt de laadtijd en verbeterd de gebruikerservaring van gebruikers.
7. Geen/minder third-party cookies: In de oude situatie werden third-party cookies gebruikt om de websitebezoeker te volgen. Met de nieuwe server-side tracking oplossing van Juku is dit niet het geval: alle cookies kunnen dan in een first-party context geplaatst worden, waar browsers en adblockers geen vat op hebben.
1. Verzamel meer data: Met de server-sided tracking oplossing van Juku realiseren we een stijging van bijna 20% in gemeten hits/ gebeurtenissen ten opzichte van standaard client-sided tracking.
2. Controle over je data: Met Juku krijg je een tussenstation waarop je je data eerst verzamelt voordat je het doorstuurt. Hierdoor krijg je zelf de controle terug en kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om privacygevoelige data niet door te sturen.
3. Voorbereid op de toekomst: Safari, Firefox en andere browsers hanteren al het standaard opt-out principe voor third-party marketingcookies. Chrome zal deze cookies ook gaan uitfaseren in 2024. Door de Server Sided tracking oplossing van Juku te gebruiken ben je hier goed op voorbereid!
4. Goedkoper dan Google Cloud Platform: Bij Juku gebruiken we eigen dataservers waardoor wij tot wel 6x goedkoper kunnen zijn dan het alternatief Google Cloud Platform!
5. Conversion API's gebruiken: Je dataverzameling wordt verplaatst van client-side naar server-side waardoor je de conversion API's van bijvoorbeeld Meta, Pinterest en andere advertentieplatformen kunt gebruiken. Hierdoor wordt je dataverzameling nog accurater en kan je nog beter jouw prestaties optimaliseren!
6. Verbeterde laadsnelheid van je website: In de oude situatie gebruikten alle advertentieplatformen hun eigen JavaScript library, waardoor de laadtijd van de website erg vertraagde. Bij server-side tacking heb je maar één Javalibrary, omdat een gecentraliseerde datastroom is. Dit versnelt de laadtijd en verbeterd de gebruikerservaring van gebruikers.
7. Geen/minder third-party cookies: In de oude situatie werden third-party cookies gebruikt om de websitebezoeker te volgen. Met de nieuwe server-side tracking oplossing van Juku is dit niet het geval: alle cookies kunnen dan in een first-party context geplaatst worden, waar browsers en adblockers geen vat op hebben.
Juku biedt drie verschillende abonnementsvormen, zodat je de oplossing kunt kiezen die het beste past bij jouw website en dataverzamelingsbehoeften.
Alle abonnementen bieden dezelfde functionaliteit en hetzelfde niveau van ondersteuning. Het enige verschil zit in het aantal hits dat is inbegrepen in het abonnement, en de eenmalige implementatie om Juku te gebruiken. Denk je meer hits nodig te hebben dan het premium abonnement? Neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden
Zoals je hebt gemerkt is het aantal hits een belangrijke factor om te kunnen bepalen welk abonnement jij nodig hebt. Een hit kan worden beschreven als het totale aantal gebeurtenissen die er op jouw website plaatsvinden. Denk dus aan alle paginaweergaven, klikken op specifieke elementen die je wilt bijhouden, e-commerce interacties wanneer je een webshop hebt en andere aangepaste gebeurtenissen.
Via GA4 kan je een indicatie krijgen voor hoeveel hits je nodig zal hebben. Ga hiervoor naar Rapporten > Betrokkenheid > Gebeurtenissen. Stel vervolgens de tijdsperiode in op de afgelopen 30 dagen. Onder het kopje “Aantal gebeurtenissen” vind je nu hoeveel hits er op jouw GA4 property zijn binnengekomen. Tel hier 30% bij op en je hebt een redelijke inschatting hoeveel inkomende hits je kan verwachten. Ook zal je in ons platform kunnen monitoren hoeveel hits er binnen zijn gekomen en wat de oorsprong was. Overschrijd je het limiet? Dan zul je over moeten gaan naar een duurder abonnement.
Met Juku kies je voor een server-side tracking oplossing die jouw dataverzameling completer maakt en jou de controle teruggeeft over jouw data. Kies nu voor Juku en maak jouw website klaar voor de toekomst van tracking!
Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.
Upgrade hier uw browser