Steeds meer bedrijven implementeren een CDP. Maar wat is een CDP nou precies? We vertellen je er graag meer over!
Inzichten in klantinteracties zijn belangrijk voor bedrijven. Waarom? Om een beter beeld van hun klanten te krijgen én deze ook te begrijpen. Jammer genoeg beschikken de meeste bedrijven niet over de benodigde systemen om dit effectief te doen. Handmatig data verzamelen en analyseren is tijdrovend en niet schaalbaar. Hoe moet je hier als bedrijf mee omgaan? Dit probleem is op te lossen met een Customer Data Platform (CDP). We vertellen je er graag meer over.
Steeds meer bedrijven implementeren een CDP. Maar wat is een CDP nou precies? In essentie is een CDP een centrale database waar klantdata van verschillende applicaties en platformen wordt gecombineerd. Denk hierbij aan alle klantinteracties en touchpoints met jouw producten of diensten. Een CDP is in staat om deze data op te schonen en beschikbaar te stellen aan andere applicaties. Zo kan een CDP jullie website tracking uitvoeren en deze doorschieten naar een platform als Google Analytics 4.
Enkele voorbeelden van populaire CDPs zijn;
Zonder CDP is het per applicatie gekoppeld
Met CDP is het gecentraliseerd
Je vraagt je waarschijnlijk direct af; “Wat is de toegevoegde waarde van zo’n CDP, aangezien ik deze data momenteel ook verzamel met verschillende applicaties zoals Google Analytics?” Hieronder lichten we twee belangrijke voordelen toe.
De kern van een CDP is dat klantdata op één plek wordt verzameld in plaats van aparte data silo's. Vanuit een operationeel oogpunt brengt dit meerdere voordelen met zich mee. Zo wordt de data van verschillende teams met elkaar gedeeld en ontstaat er één bron van waarheid. Hierdoor kunnen data inzichten gemakkelijk worden verzameld zonder dat er afwijkingen ontstaan tussen analyses. Ook vanuit een technisch oogpunt brengt dit een belangrijk voordeel met zich mee. Zo hoeft de website tracking slechts een keer geïmplementeerd te worden. Wat onderhoud en implementatie van nieuwe systemen versimpeld en schaalbaar maakt.
Verder verzameld een CDP first-party data. In het kort betekent dit dat de klantdata direct door jou wordt verzameld in plaats van derde partijen. Het voordeel hiervan is dat jij bepaald welke data er wordt verzameld én zelf bepaald wat er met deze data gebeurt. Verder wordt er al enige tijd gesproken dat third-party cookies aan banden zal worden gelegd. Het wordt dus belangrijk om zelf data te verzamelen in de vorm van first-party data. Een CDP is dus ook een goede investering met oog op de toekomst.
Ondertussen heb je hopelijk een beter idee gekregen van de werking en voordelen van een CDP. Ben je nieuwsgierig geworden of zo’n systeem ook geschikt is voor jouw organisatie of heb je andere vragen? Neem dan contact met ons op!
Door Remco Loof | 14 juli 2022
Wij kunnen je helpen om processen inzichtelijk te maken en deze te verbeteren. Zodat we door efficiënter en slimmer te werken, meer rendement uit jouw organisatie halen! We kunnen processen visualiseren, automatiseren én inzicht geven in jouw organisatie.
Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.
Upgrade hier uw browser