De uitdaging
Om het brede assortiment onder de aandacht te brengen maakt Zolemba gebruik van een multichannel strategie. De klant komt via diverse kanalen in aanraking met Zolemba voordat hij tot een aankoop overgaat, denk hierbij aan; Google ads, Facebook, Affiliate maar ook e-mail. Ieder kanaal meet zijn bijdrage op zijn eigen manier en kleurt deze vaak te rooskleurig in. Onderaan de streep wijken de cijfers van elkaar af. Het gevolg? Afbreuk aan het vertrouwen in data waardoor er niet effectief gestuurd kon worden. Daarnaast vroeg Zolemba zich af hoe ze om moesten gaan met third-party data. Met een steeds scherper wordende privacywet realiseerde Zolemba zich dat blijven hangen in third-party data geen optie meer is.
)
De oplossing
Om het vertrouwen in data terug te winnen is er een Customer Data Platform (CDP) geïmplementeerd. In het geval van Zolemba hebben we gekozen voor Segment. Met behulp van dit platform wordt data op een centrale en onafhankelijke manier verzameld. Door data op één manier te verzamelen en te analyseren ontstaat er één bron voor de waarheid. Deze data is een stuk gedetailleerder en ook beschikbaar in een eigen datawarehouse, first-party data dus! Mochten er vragen ontstaan of de meetwaarden kloppen dan kan in de data worden gedoken om dit te controleren.
De winst
Door het creëren van één (gedetailleerde) bron voor de waarheid kan Zolemba weer vertrouwen op data! Er kan effectief gestuurd worden om marketing inspanningen te prioriteren én het marketing budget optimaal in te zetten. Dat is pas winst!
Benieuwd hoe we jou kunnen helpen?
Kom gerust langs voor een (sterk) kopje koffie. Dan bespreken we samen jullie uitdagingen en bekijken we hoe we jullie hier bij kunnen helpen!